-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12228 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا ميگويند بين كلمات قرآن كريم، آهنگ خاصي وجود دارد، و هيچ كس مانند آن را نميتواند بياورد؟

قرآن كريم، از جنبههاي گوناگون اعجاز دارد. يكي از مهمترين جنبههاي اعجاز قرآن ـ كه اخيراً بيشتر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته ـ نظم آهنگ واژگاني آن است. اين جنبه، چنان زيبا و شكوهمند است كه عرب را ناچار ساخت از همان روز نخست اقرار كنند كه كلام قرآن از توانايي بشر خارج است و تنها ميتواند سخن خداوند باشد.

شما پرسشگر گرامي! حتماً اشعاري را كه با صدا و موسيقي زيبايي خوانده ميشود شنيدهاي. ميدانيد كه اين موسيقي را در عبارتهاي نثري نميتوان اجرا كرد و آن را تنها به صورت دكلمه اجرا ميكنند، حتي در شعرها، هر گاه كسي براي چند بار به يك شعر گوش ميسپارد، لحن و آهنگ آن براي او تكراري و ملالآور ميشود.

امّا قرآن كريم، با اين كه شعر نيست از چنان آهنگ و ريتم خاصي برخوردار است كه همه را به شگفتي واداشته است.

نظم آهنگ واژگان قرآن، نغمهاي دلكش و نوايي دلپذير پديد ميآورد، نوايي كه احساسات آدمي را بر ميانگيزد و دلها را شيفته خود ميكند. نواي زيباي قرآن براي هر شنوندهاي، هر چند غير عرب محسوس است، چه رسد به اين كه شنونده عرب باشد.

هنگام گوش جان سپردن به آواي قرآن، نخستين حالتي كه ذهنها را جلب ميكند، نظام بديع و شيواي صوت آن است. در اين نظام، حركتها و سكونهاي واژگان به شكلي آرايش شده كه به هنگام شنيدن، آوايي دلنشين به گوش ميرسد; آوايي كه شورانگيز و جانافزا است. از جهت ديگر حروف مدّ و غُنّه در كلمههاي آن به شكل حساب شده نشستهاند، به طوري كه ميتوانند به پژواك صدا آهنگي ببخشند و به نفس كشيدن قاري كمك كنند تا به سرحد فاصله و آن جايي كه استادان ترتيل به طور قراردادي وضع كردهاند برسند و نفسي تازه كنند.(علوم قرآني، محمد هادي معرفت، ص 380، مؤسسه فرهنگي انتشارات التمهيد.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.